In Youtubers Life OMG! leef je het virtuele leven van jouw eigengemaakte YouTubester. Je moet dus jouw kanaal zo groot mogelijk maken door video’s te posten, terwijl je ook gewoon moet studeren, moet werken, je vriendschappen moet onderhouden en natuurlijk je social media moet bijhouden.

Aan het begin van het spel maak je een personage dat erg lijkt om de avatars die je op de Xbox kunt aanmaken. Interessanter dan zijn of haar uiterlijk is de keuze voor het type kanaal en de persoonlijkheid van het personage. Zo kun je gaan voor een gamingkanaal, voor een muziekkanaal of voor een kookkanaal. Persoonlijkheden kunnen bijvoorbeeld een focus op studeren, uitgaan of geld verdienen zijn. De gemaakte keuzes beïnvloeden het verloop van het spel, waardoor spelers er een leuke eigen draai aan kunnen geven.
In artikelen wordt vaak geclaimd dat kinderen YouTube-sterren willen worden om faam en rijkdom. In januari 2018 publiceerde Metro artikel met de kop: “Kinderen worden tegenwoordig liever YouTuber dan acteurs.”
Het precieze aantal kids dat YouTuber wil worden is niet bekend. Een onderzoek dat vaak geciteerd wordt concludeert zo’n 75 procent, maar dat onderzoek bleek gehouden te zijn onder slechts duizend kids, door een reisbureau. Bloomberg beweert dat een derde van kids jonger dan zeventien graag een full-time YouTuber zou willen zijn, terwijl een uitgebreid onderzoek van de Britse stichting en liefdadigheidsinstelling Education and Employers onder 13.000 basisschoolkinderen uit het Verenigd Koninkrijk laat zien dat maar zes procent van de kinderen in social media of de game-industrie wil werken.
Vragen om als jeugdwerkers, ouders en docenten te bespreken:
- Vraag kinderen uit jouw klas, sportteam of jeugdclub eens wat zij later willen worden? Welk beeld ontstaat er dan?
- Wat is de magie van YouTuber worden denk jij?
Bron: Vice.com
147 Responses