
De Marketing Tribune heeft voor de 23e keer de nieuwe jongerentrends in kaart gebracht in de ‘Jongereniconen 2019’. Young & Holy zet de voorspelde trend ‘Nieuw Wij‘ in de spothlights:
‘Niemand wil werkelijk een “samenloze leving”. Steeds vaker stappen er daarom individuen naar voren die zich met liefde buiten de eigen groep wagen, omdat ze het samen in de samenleving willen versterken. Niet door zich bij grote ouderwetse belangenverenigingen aan te sluiten, maar door zelf iets op te pakken, hooguit met een paar anderen.’ Uit kleinschalige protesten en pop-up goede doelen komt nieuwe positieve energie.
‘Power of community wordt de grote trend van 2019. Er is een nieuw gevoel van samenhorigheid, waardoor jongeren eerder geneigd zijn om hun mening te uiten over onderwerpen zoals intimidatie, geestelijke gezondheid, spiritualiteit en identiteit.’
‘Niet de allergrootste polen worden bij elkaar gebracht, zoals de media op dit moment nog graag doen in debatten, maar groepjes die nog open staan voor dialoog. Debatten zijn uit de tijd. Een gesprek werkt een stuk beter. Waar vinden we overeenkomstige belangen? Kunnen we elkaar leren begrijpen met erkenning van de verschillen?’
Vragen om als jongerenwerkers, docenten en ouders te bespreken:
- Op welke manier zie je het verlangen of de behoefte aan verbinding terug in de jongerencultuur van 2019?
- Hoe kun jij de dialoog tussen jongeren met verschillende leefwerelden en perspectieven stimuleren?
Bron: Marketingtribune.nl
265 Responses