Netflix, Spotify en het snelste internet op je telefoon: allemaal zijn ze afgesloten met een abonnement. Volgens het Nibud hebben jongeren tot 25 jaar gemiddeld 16 soorten abonnementen. Jongeren hebben bijvoorbeeld meer abonnementen op streamingdiensten, online muziek en private leaseauto’s dan de andere leeftijdsgroepen. En dat weten ze zelf niet, want ruim de helft van de mensen schat het aantal abonnementen dat hij/zij heeft minstens vijf abonnementen lager in.
‘Er zijn veel meer soorten abonnementen dan vroeger. Je kan je nu op praktisch alles abonneren, denk aan maaltijden, je fiets of bloemen.’
Volgens socioloog Daan Blom ligt het hoge aantal abonnementen bij jongeren aan het kortetermijndenken van de groep. ‘Zij kijken naar wat er per maand in komt, maar niet wat ze per jaar verdienen bijvoorbeeld. Ze hebben niet zomaar 150 euro voor een nieuwe fiets, maar 20 euro voor een swapfiets kan er nog wel bij deze maand.’
Vragen om met jongeren te bespreken:
- Aan hoeveel abonnementen zit jij vast per maand? Tevreden?
- ocioloog Daan Blom wijst op het kortetermijndenken van jongeren als oorzaak van de vele afgesloten abo’s. Mee eens?
- Hoe ouder mensen worden, hoe minder abonnementen ze afsluiten. Hoe zou dit komen?
Bron: Nibud en Metronieuws.nl
155 Responses