Je buik vol van Mukbang

Een van de eerste Nederlandse Mukbang YouTube video’s

In een goede mukbang wordt gesmakt, geslurpt, gebabbeld en uitgebuikt. De eetfilmpjes waarin ‘bj’s’ (broadcast jockeys) grote hoeveelheden eten naar binnen werken veroveren langzaamaan de wereld. Mukbang is van oorsprong een  Zuid-Koreaanse fenomeen. Het woord is een samenstelling van  ‘eten’ (muokda) en ‘uitzenden’ (bang song): een eet-uitzending dus. Tijdens het eten wordt er gekletst over ditjes en datjes, en na het eten wordt er uitgebuikt.

‘Ik kijk ze voor het slapen gaan, dan word ik helemaal relaxed.’ (Seojeong, 23)

‘Het is gezellig, alsof je bij iemand aan tafel zit.’ Hij kijkt ze als hij alleen is en zelf zit te eten. ‘Ik neem dan meer de tijd voor m’n maaltijd. Het voelt alsof je samen met iemand eet in plaats van alleen.’ (Max, 24)

De bj’s zijn er in grofweg in twee varianten: mooie, schattige meisjes en grappige, mollige jongens. Via YouTube waaide de trend over naar de Verenigde Staten. Zelfde concept, iets anders uitgevoerd: waar het in Korea vaak om kimchi en bibimbap draait, wordt in Amerika pizza of mac ‘n cheese geconsumeerd.  Maar ook in Nederland zijn er steeds meer vloggers die een hapje eten voor de camera.

De Mukbang vindt zijn oorsprong in Zuid-Korea. Eenzaamheid speelt daar een grote rol. Maar ook in Nederland is eenzaamheid (onder jongeren) een probleem. Mukbangs spelen op deze ontwikkeling in. Dat is bijvoorbeeld goed te zien aan de manier van filmen. De Broadcast Jockey zit achter een tafel vol eten. De camera is aan de andere kant van de tafel geplaatst, zodat de kijker het gevoel krijgt dat je daarwerkelijk bij de BJ aan tafel zit.

Liesbeth van Rossum, internist-endocrinoloog en hoogleraar gezond gewicht in het Erasmus MC in Rotterdam, vertelt dat we het als mens veelal prettig vinden om te kijken naar etende mensen. ‘Het zien van voeding brengt een hormonale reactie teweeg in ons lichaam. Onze speekselaanmaak wordt bevorderd, het maag-darmkanaal begint te werken en als we dan ook zelf erbij eten, kan er een geluksgevoel loskomen.’ 

Vragen om met jongeren te bespreken:

  • Wie kent het fenomeen van de Mukbang video’s? Snap je dat jongeren hiernaar kijken?
  • Welke video’s kijk jij (nog meer) om je prettig te voelen? 

Bron: Volkskrant |NPO3

Share

Geef een reactie