
De interesse onder jongeren voor de Tweede Wereldoorlog is groot, maar de kennis is beperkt. Dit blijkt uit een onderzoek uit 2018 van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen onder ruim 1500 jongeren.
- Een meerderheid van de jongeren die meewerkten aan een enquête geeft aan graag of heel graag meer te willen weten over de Tweede Wereldoorlog.
- Volgens scholieren is het niet te lang geleden en belangrijk om lessen te leren uit de geschiedenis van de oorlog.
- Een overgrote meerderheid (86%) geeft aan in 2017 twee minuten stil te zijn geweest bij dodenherdenking.
De kennis van jongeren over de Tweede Wereldoorlog is beperkt. Jongeren weten meestal nog wel dat de Holocaust de benaming is van de systematische Jodenvervolging in de oorlog. Maar de termen antisemitisme en genocide kennen veel scholieren niet.
- De kans is groot dat de jongeren op school niet meer te weten komen. De gemiddelde leeftijd van de jongeren die aan de enquête meededen is 14,3 jaar. Op die leeftijd hebben kinderen al in groep 7 en in de onderbouw van de middelbare school les gehad over de Tweede Wereldoorlog. En 65% van scholieren krijgt na hun 14e geen geschiedenisles meer op de middelbare school.
Vragen voor jongerenwerkers, docenten en ouders:
- Wat vind jij essentieel dat jongeren leren over de Tweede Wereldoorlog?
- Op welke manieren kun jij iets met een thema als dit?
- Hoe maak jij toepassingen naar het hier en nu?
Bron: HAN.nl Foto: ANP
40 Responses