‘Pak seksuele vorming groter aan, spectaculairder. Het is iets wat echt meer aandacht mag en moet hebben. Maak een duidelijk plan met onderwerpen die op elke school in Nederland moeten worden gegeven. Laten we met elkaar het taboe eraf halen!‘
Leerlingen willen dat seksuele vorming op middelbare scholen over meer gaat dan alleen voortplanting. Het moet ook gaan over onderwerpen als seksuele identiteit, wensen en grenzen, sexting en plezier in seks. Leerlingen missen informatie over seksuele en genderdiversiteit. Het onderwerp wordt wel besproken, maar alleen dat homoseksualiteit bestaat of meer in het kader van discriminatie. Ook willen zij meer les in de bovenbouw, omdat er juist dan veel gebeurt in hun seksuele ontwikkeling. Dat blijkt uit het kwalitatieve onderzoek ‘Gewoon, het taboe eraf halen’, waarin Rutgers samen met 17 jonge co-onderzoekers (15-18 jaar) onderzocht hoe seksuele vorming op school beter kan.
De zeventien jonge co-onderzoekers (15-18 jaar) vormen het hart van het onderzoek. Ze hebben meegedacht over de onderzoeksmethodes en over de formulering van vragen. Ze hebben data verzameld op hun eigen school. En op drie scholen hebben ze hun eigen rapport – hun profielwerkstuk – geschreven. Rutgers heeft ze getraind en begeleid. In totaal deden er 300 leerlingen (12-18 jaar) op 8 middelbare scholen mee aan het kwalitatieve onderzoek.
Onderzoeker Marianne Cense van Rutgers licht toe: ‘Leerlingen willen dat seksuele vorming de normativiteit doorbreekt en duidelijk maakt dat er niet één standaard is. Ook willen ze dat seksuele diversiteit aan de orde komt bij alle aspecten van seksuele vorming; of het nu over veilig vrijen gaat of over relaties.‘
Daarnaast missen leerlingen informatie over hoe je met elkaar omgaat: online, offline, in een relatie en tijdens de seks. Verder willen leerlingen meer leren over het bespreken van wensen en grenzen, over plezier in seks, sexting en onrealistische verwachtingen door porno.
Bron: Rutgers
1 Response