Studenten organiseren Interreligieuze dialoogdag

Dagblad Trouw deed gisteren verslag van de zesde Interreligieuze Dialoogdag, georganiseerd door studenten van de Hogeschool van Amsterdam, in samenwerking met het stadsdeel Amsterdam-West en Akademie van de Stad. Het doel is dat leerlingen met elkaar het gesprek aangaan over hun geloof en vooroordelen.

‘Stap naar voren als je je wel eens gediscrimineerd hebt gevoeld.’ Een handjevol leerlingen van de joodse Maimonides Scholengemeenschap Amsterdam en het overwegend islamitische Marcanti College Amsterdam loopt naar voren. De protestants-reformatorische jongeren van de Jacobus Fruytier Scholengemeenschap uit Apeldoorn kijken allen zwijgend toe. Vooroordelen spelen op alle scholen, zo blijkt al snel uit een rondvraag onder de aanwezige docenten. Desalniettemin lopen alle honderdvijfentwintig 3-vmbo-leerlingen naar de overkant van de zaal bij de stelling: stap naar voren als je tegen discriminatie bent. Dat is interessant, merkt Wijma de Jong, docent godsdienst aan de Jacobus Fruytier Scholengemeenschap op. Zij hoort haar leerlingen ook weleens opmerkingen maken, met name over moslims. Ook Noa (15) en Elselien (14) denken dat discriminatie een rol speelt onder hun mede-leerlingen. Zelf kennen ze vrijwel geen moslims. Ze vinden het ‘ongemakkelijk’ om vandaag meisjes met hoofddoek te ontmoeten:

‘Als je iemand met boerka of hoofddoek ziet lopen, denk je toch aan terrorisme.’

Vandaag hebben ze in ieder geval al één ding geleerd: ‘Dat vrouwen hun hoofddoek uit eigen keuze dragen. Dat wisten we niet.’ Zelf hebben ze ook met stereotypen te maken. Op een groot vel schrijven ze deze desgevraagd op. ‘Mensen denken dat we refo’s zijn en allemaal in rokken lopen. Op school moet dat wel, maar thuis draag ik altijd broeken’, verklaart Noa, vandaag gekleed in een zwart rokje, niet tot over de knie.

In een andere hoek hebben leerlingen van het Marcanti College onder andere de woorden ‘terroristen’ en ‘dieven’ neergepend. De zestienjarige Zainab legt aan een groepje joodse leerlingen uit waarom. ‘In een groep van tien mensen wordt de Marokkaan er altijd uitgepikt.’ De joodse leerlingen vertellen op hun beurt dat lang niet alle joden een grote neus hebben of zionist zijn.

Het conflict tussen Israël en Palestina komt meerdere keren ter sprake, maar altijd wordt er respectvol naar elkaar geluisterd, op een enkel gegrinnik na. Vince Zwiers, docent maatschappijleer aan het Marcanti College, vertelt dat zijn leerlingen van tevoren een strijd verwachtten. “Maar als ze de joodse leerlingen in de ogen kijken, gaat het daar niet over.’ Wijma de Jong herkent het positieve effect van de ontmoeting. ‘Leerlingen verwonderen zich dat ze over hun geloof konden vertellen en dat anderen zo respectvol luisteren. Voorgaande jaren hoorde ik tijdens de busrit terug naar Apeldoorn altijd dat het hun zo was meegevallen. Hun beeld is dan toch bijgesteld.’

Vragen voor docenten, jeugdwerkers en ouders:

  • Welke vragen zou jij de leerlingen met elkaar laten bespreken op een dag als deze?
  • Op welke manier stimuleren jullie jongeren om de onderlinge dialoog te voeren?
  • Zou een ontmoeting met jongeren uit een andere school of geloofsgemeenschap hieraan kunnen bijdragen?
Bron: Trouw.nl
Share

Geef een reactie