Toms ‘One For One’ principe

Toms werd in 2006 opgericht door Blake Mycoski, een Amerikaanse twintiger die op reis in Argentinië veel straatkinderen zonder schoenen tegenkwam. Dat raakte hem en hij wilde het probleem aanpakken. Hij startte daarom met een nieuw schoenmerk; Toms. Het merk staat bekend om de karakteristieke, eenvoudige stoffen schoentjes en het ‘One For One’ businessmodel.

Het One For One model werkt simpel: met elk paar schoenen dat je koopt, doneert het merk ook een paar aan een kind in nood. Met de aankoop van je schoenen doneer je dus direct een paar aan iemand anders. En vanwege de nog steeds zeer betaalbare prijs en grote media-aandacht gingen de schoenen al snel als warme broodjes over te toonbank. Inmiddels is Toms enorm gegroeid. In 2013 is zelfs het honderd-miljoenste paar schoenen uitgedeeld.

Inmiddels is één van de grootste doelen van Toms het creëren van (gezonde en eerlijke) banen in landen die het moeilijk hebben. Daarom zijn er fabrieken gestart rondom dezelfde gebieden als waar de schoenen worden weggegeven. De fabrieken worden minimaal één keer per jaar bezocht en geïnspecteerd. Daarnaast verstrekt Toms microkredieten, water, kraampakketten en gezondheidseducatie- en middelen.

Vragen om met jongeren te bespreken:

  • Welke andere inspirerende jonge ondernemers ken jij?
  • Is het voor jou belangrijk of een kleding of schoenenmerk ‘eerlijk’ gemaakt is?
  • Wat vind jij van het one-for-one principe
Bron: blog when-Sara-smiles
Share

Geef een reactie