Tienerfilm ‘Nerve’ is Wake Up Call

Are you a watcher or a player? Dat is de vraag waarmee de tienerfilm Nerve mee start die momenteel in de bioscopen draait. De game en inzet is simpel voor de hoofdrolspeler, tiener Vee: voltooi de uitdagingen en win een smak geld. Verlies en je bent alles weer kwijt. Wie niet durft mee te doen met de game, mag tegen een kleine vergoeding kijken. De watchers bepalen wat de players doen in deze film.

In het licht van de huidige ontwikkelingen op internet waarbij tieners steeds gevaarlijkere dingen doen, zoals trein-surfen, om ‘likes’ te krijgen, is Nerve een heel actuele film. De film is gebaseerd op het gelijknamige boek Nerve van Jeanne Ryan.

rmw-weetjes_deel7-1200x1697-212x300‘Vee heeft niet echt een spannend leven totdat ze besluit mee te doen aan Nerve, een online spel waarbij ze wordt uitgedaagd om in het echte leven opdrachten uit te voeren. Maar al snel loopt alles uit de hand en komt ze met medespeler Ian in een waanzinnige situatie terecht.’

‘Nerve is een film die op slimme wijze het internet gebruik bekritiseerd en in hoeverre de maatschappij grenzen blijft verleggen. Het concept is fictief, maar voelt geloofwaardig aan, want doen vloggers op YouTube of mensen via Twitch niet bijna alles om aandacht te krijgen?’

‘Ik beschouw de film nu meer een beetje als een soort wake-up call. Geobsedeerd door het internet en vul de rest zelf maar in.’

Vragen om als jongerenwerkers, docenten of ouders te bespreken:

  • Waarom zijn ‘challenges’ als ‘truth of dare’ zo populair onder jongeren?
  • Welke jongeren in jouw omgeving zijn de ‘players’ als het gaat om social-media activiteiten?
  • In welke mate is het zelfbeeld of de eigenwaarde van veel jongeren crowd-sourced?
  • Welke invloed heeft social media op de identiteitsontwikkeling van jongeren (denk hierbij zowel aan de ‘watchers’ als de ‘players’)?
Share

Geef een reactie