Kinderen kopen vaker spullen door YouTubers

Kinderen kopen vaker spullen door YouTubers. Spulletjes voor in huis, een nieuwe tas of speelgoed: in video’s laten YouTubers zien wat ze hebben gekocht of gekregen. Maar hoe vaak willen kinderen die spullen ook kopen? De Junior Monitor-onderzoek van Wijzer in Geldzaken in de kader van de Week van het geld heeft het onderzocht. En volgens onderzoekers gebeurt dat best vaak: de helft van de kinderen in groep 5 tot en met 8 laat zich beïnvloeden door reclamepraatjes.

Bekende YouTubers maken reclame voor allerlei dingen. En daar krijgen ze geld voor. 1 op de 6 kinderen zegt dat ze spullen van YouTubers ook graag willen hebben. Toch hebben vrienden en gewone reclame nog de meeste invloed op wat jij koopt, staat in het onderzoek.

Vragen voor ouders, leerkrachten en kinderwerkers:

  • Wie zijn de ‘influencers’ van de kinderen uit jouw klas of gezin?
  • Hebben deze rolmodellen ook invloed op hun verlanglijstje? 
Bron: Jeugdjournaal & NOS

 

Share

Geef een reactie