Ismo hanteert geen filter

Ismo is een rapper uit Breda. Het grote publiek kent hem niet, maar bij de jongeren is hij ongekend populair. Ze herkennen zich in zijn uitgesproken teksten over opgroeien op straat, liefde, familie en het conflict in het Midden-Oosten. Hij brak door met het veelbesproken nummer Eenmans. Ismo is duidelijk: ‘Ik ben de beste rapper van Nederland.’ 

Ismo kent inmiddels veel vrienden, maar ook veel vijanden, want hij neemt niet bepaald een blad voor de mond. ‘Ik zeg wat ik wil, ben onafhankelijk. Alles wat ik in mijn hoofd heb, gaat er gelijk uit. Geen filter. Wat gezegd moet worden, moet gezegd worden. Je bent niet voor niks artiest. We leven in Nederland en niet in een of andere bananenrepubliek.’ Zonder filter rappen wordt niet door iedereen gewaardeerd. In het nummer Eenmans rapt hij: ‘Flikkers geef ik geen hand’ en ‘Ik haat die fucking joden nog veel meer dan de nazi’s’. Het leverde een rechtzaak op: Ismo verweert zich: ‘Met flikkers bedoel ik mensen die je iets flikken, dat weet iedereen op straat. Ik heb namelijk écht niks tegen homo’s. En met die joden bedoelde ik zionisten, die Palestijnen uitmoorden.’

Ismo: ‘Over moslims mag alles worden geroepen, maar als ik iets zeg staat het hele land op zijn kop en word ik gezien als jodenhater. Van de islam moet je alle geloven respecteren, gelovigen zien als broeders. Zeker de joden, dat zijn de eerste mensen volgens de Koran. Wij geloven ook dat iedereen is geboren als moslim. Als iemand verdwaald is en een ander geloof aanhangt, is het aan God om hem of haar weer terug te leiden. Niet aan mij of aan wie dan ook. Daarom vind ik die hele Islamitische Staat ook bullshit. Ik haat die fokking zionisten had ook kunnen zijn: ik haat fokking IS nog veel meer dan de nazi’s. Ik heb het gevoel dat ik me moet verantwoorden, zeker door mijn achterban. Maar ik probeer uit te leggen dat ik niks tegen joden heb, maar tegen onrecht, zoals in Palestina.

Vragen om met jongeren (15+) te bespreken:

  • Bekijk met elkaar de spraakmakende rap. Benoem vooraf als docent, leider, dat wat je hoort leidde tot een rechtszaak. Het betekent dat het ook bij jou wat kan losmaken. Vraag vooraf of jongeren in de discussie respectvol blijven over wie het ook gaat. Grijp anders als gespreksleider ook in. Bespreek met elkaar:
  • Wat vind je van zijn teksten?
  • Moet je alles kunnen zeggen als rapper, artiest, politicus?
  • Bespreek met elkaar waar ligt de grens?
  • Hoe zou Ismo dat wat zijn kernboodschap is ook kunnen zeggen? 
  • Bedenk met elkaar voorbeelden van songs die een andere toon hebben en wel degelijk impact hebben gehad.
Bron: Nieuwe-Revu
Share

Geef een reactie