Hemel versus hel in Diablo

Het verhaal van Diablo is gebaseerd op de voorspelling van een oorlog tussen hemel en hel. Het spel draait om het verslaan van de demon Diablo. Diablo is een enorm sterke demon die bekendstaat als “The Lord of Terror”. Hij werd ooit opgesloten in een zogenaamde “Soulstone”, die vervolgens werd begraven onder Tristram. In de loop der eeuwen is de kracht van de Soulstone verzwakt waardoor Diablo ontwaakte. Telepathisch verandert hij een mens, de aartsbisschop Lazarus, in zijn dienaar. Om uit de Soulstone te ontsnappen moet Diablo een menselijk lichaam hebben dat hij kan overnemen. Maar, dan arriveert er een eenzame reiziger in Tristram…

In dit spel neemt de speler de rol van de reiziger aan. Zijn opdracht is de vele demonen, opgeroepen door Diablo, te verslaan in een zestien verdiepingen tellende kerker onder de kleine stad Tristram. Het laatste gevecht is met Diablo zelf.

Er zijn vier attributen in Diablo die bepalen hoe sterk een personage is en waar hij/zij toe in staat is:

  • Kracht: bepaalt de hoeveelheid schade die een karakter kan toebrengen in gevechten.
  • Magie: bepaalt hoeveel mana een personage heeft en hoe groot de kans is dat een spreuk zijn doel raakt.
  • Handigheid: bepaalt hoe groot de kans is dat een personage een vijand raakt, en de kans dat hij zelf geraakt wordt. Vergroot ook de schade toegebracht door langeafstandsaanvallen.
  • Gezondheid: bepaalt hoeveel schade een personage nog kan weerstaan.

Vragen om met jongeren te bespreken:

  • Is er in real-life ook een strijd tussen de hemel en de hel aan de gang? Zo ja, kun je een voorbeeld noemen?
  • Als je kijkt naar de vier eigenschappen van personages in Diablo: Kracht, magie, handigheid en gezondheid, welke van deze vier ‘attributen’ zijn bij jou sterk aanwezig en welke niet? 
  • Welke eigenschappen zou jij willen toevoegen? Wat is volgens jou onmisbaar in de strijd tegen het kwaad?

 

Share

Geef een reactie