#giveitup4ramadan

Dertig jongeren uit twaalf Europese landen hebben een campagne bedacht om radicalisering tegen te gaan. Give it up for Ramadan. De campagne gaat vandaag van start en moet tegenwicht bieden aan de geraffineerde propaganda van extremistische organisaties zoals IS.

Give it up for ramadan wordt via de sociale media verspreid en moet jongeren ervan weerhouden zich aan te sluiten bij een terreurorganisatie. De Amsterdamse Mina en Ismael zijn twee van de dertig jongeren die de campagne hebben opgezet vanuit het gedachtegoed van de ramadan: respect voor en interesse in de ander.
Ismael el Maimoun denkt zeker dat jongeren die aan het radicaliseren zijn hier naar kijken. ‘Zeker als ze zien dat ze er ook bijhoren en dat er mensen achter hen staan. IS zet bepaalde mensen weg en heeft een radicaal beeld over niet-moslims, en de kofar, maar dit filmpje laat zien dat dit niet klopt.’

Volgens Ismael zijn het jongeren met een instabiele omgeving die niet naar school gaan, of geen werk of stage hebben, die vatbaar zijn voor radicalisering. Uit frustratie keren ze zich af van de maatschappij. ‘Mensen gaan in hokjes denken, mensen gaan afzijdig van elkaar leven. Ik had ooit een gesprek met een jongen, die zei: ‘ik voel me de kakkerlak van de maatschappij’, zegt Ismael.

Maar radicalisering voorkomen, is wat ambitieus zegt mede-initiatiefneemster Mina ait Messaoud. ‘Ik denk dat we met deze campagne wel mensen op een creatieve manier kunnen connecten. We willen op een creatieve manier moslims en niet-moslims bij elkaar brengen. Maar radicaliserende jongen, dat is te ambitieus.’

Vragen om met jongeren te bespreken:

  • Vind jij een campagne nodig?
  • Wat verwacht jij van deze campagne?
  • Wat doe jij om niet- of andersgelovigen te begrijpen? Wat leer je van hen?
Bron/ tekst: AT5
Share

Geef een reactie