De doornenkroon is weer terug bij gsus

Kledingmerk gsus brengt de doornenkroon weer in beeld. De wintercollectie toont het verdwenen beeldmerk weer trots op de nieuwe sweaters en T-shirts. Het label vertelt: ‘In 1993 gsus arose from a feeling of anti-establishment and rebelism. the logo was the symbol materializing this feeling. we strongly felt it was the right moment to celebrate our heritage. from this our limited edition crown collection was born, to be worn by men and women.’

In 1993 richtten Jan Schrijver, Angelique Berkhout en Peter Steenstra in Arnhem een kledingbedrijfje op, dat ze de naam ‘Gsus’ gaven. Voluit geschreven; Gsus Sindustries. Over de keuze van deze merknaam en het logo van de doornenkroon verklaarde Schrijver, zelf ex-katholiek, in een interview: ‘De naam (die op zijn Engels moet worden uitgesproken) is een subtiele woordspeling naar de bekendste man van de wereld, maar tegelijkertijd ook een muziekakkoord. Zo zijn onze kleren ook: prikkelend, een tikkeltje provocerend, maar altijd met humor en een twist.’

De eerste winkels droegen de naam: Heavens Playground. Later kwam er ook een jeans-afdeling onder de naam ‘Gsus Original Denim’, oftewel GOD. Dat de Bijbelse symboliek vooral provocatief bedoeld is, stond eerder ook te lezen op de officiële website: ‘More than a religious interpretation, the company wants to give it more a rebellious, controversial touch.’

Vragen om met jongeren te bespreken:

  • Is het OK om religie te gebruiken om je imago kracht bij te zetten?
  • Enig idee waarom het kledingmerk de doornenkroon niet meer gebruikte en nu weer in de schijnwerpers zet? 

Bron/ foto: gsus

Share

Geef een reactie