Film ‘Bar Bahar’

Het Palestijns-Israëlische conflict is vaste prik in Palestijnse films. Maar moet het altijd over politiek en geweld gaan? Regisseuse Maysaloun Hamoud vindt van niet en ze gooide het daarom over een andere boeg met haar film Bar Bahar.

‘Drie Israëlisch-Palestijnse vrouwen Leila, Salma en Noor delen een appartement in Tel Aviv. Laila is een kettingrokende, vrijgevochten advocate, Salma is een christelijke, lesbische DJ en de derde, Nour, is een vrome, brave moslima die nog voor haar huwelijk al onderdrukt wordt door haar toekomstige man. De drie vrouwen zijn continu op zoek naar de balans tussen oude tradities en het moderne leven.’

‘Het verhaal van de vrouwen is een zoektocht naar vrijheid. Treffend is daarbij de symbolische rol van het haar van de vrouwen, en in mindere mate de kleding. De verschillende drachten spreken boekdelen: de wulpse en woeste krullen en dito kleding van Laila, bedekt door een hoofddoek bij Nour en sluik, nonchalant en alternatief bij Salma.’

De film wordt goed ontvangen door de critici, maar het bracht de regisseuse niet alleen prijzen en nominaties. Er werd ook een fatwa over haar afgeroepen. De film maakt veel verschillende reacties los, dat is inmiddels wel duidelijk. In Nederland zal de film vanaf 4 januari te zien zijn.

Vragen om met twintigers te bespreken:

  • De drie vrouwen zijn continu op zoek naar de balans tussen oude tradities en het moderne leven. ‘Voel jij je wel eens ‘in between’? Op welke momenten voel je dit?
  • Hoe ga je hier mee om? Welke dingen neem je bijvoorbeeld over van thuis en welke niet? 
  • Hoe wordt er vanuit thuis, de familie of vrienden gereageerd als jij andere keuzes maakt dan er van je wordt verwacht? 
Bron: Cinemagazine.nl
Share

Geef een reactie